Εικαστική Επιτέλεση: Θεωρία και Εφαρμογές

Κωδικός μαθήματος
04ΕΠΚΕ01-ΨΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε
Σειρά εμφάνισης
2
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Ψηφιακές Τέχνες
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος


Στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιάσει σύγχρονες προσεγγίσεις της performance art του 20ου και 21ου αιώνα, μέσα από την σχέση σώματος, δημόσιου χώρου και τεχνολογίας, εστιάζοντας στις ποιητικές, τοποειδικές και τεχνολογικές προεκτάσεις της επιτελεστικής χειρονομίας. Mέσα από επιλεγμένα καλλιτεχνικά παραδείγματα και θεωρίες το μάθημα επιχειρεί καταρχάς να αναλύσει τα βασικά χαρακτηριστικά της τέχνης της performance (σώμα, χρόνος, επανάληψη, χώρος, αντικείμενα, τεχνολογίες, κοινό κ.α.), όπως επίσης και να διερευνήσει την οπτική και αισθητηριακή σχέση της επιτελεστικής χειρονομίας με τον δημόσιο χώρο μέσα από περιπατητικές και τοποειδικές προσεγγίσεις σε συνδυασμό με ψηφιακά μέσα και τεχνολογίες. Το μάθημα στοχεύει στην ανάπτυξη και δημιουργία καλλιτεχνικής σκέψης καθώς και στην κατανόηση των τρόπων διαμόρφωσης μιας επιτελεστικής χειρονομίας, εστιάζοντας στην σύλληψη και δημιουργία καλλιτεχνικών έργων στο πρακτικό μέρος του μαθήματος.

  • Να αναλύουν και να κατανοούν τα εννοιολογικά, ιστορικά και αισθητικά χαρακτηριστικά της performance art.
  • Να εφαρμόζουν επιτελεστικές μεθοδολογίες και να ενσωματώνουν οπτικοακουστικά μέσα στην δημιουργία ενός έργου performance art
  • Να αναγνωρίζουν την σημασία του σώματος, της τοποειδικότητας, της διάρκειας/εφήμερου, της περιπατητικής διαδικασίας, των αντικειμένων και του χώρου και να μπορούν να εφαρμόσουν ποικίλους συνδυασμούς αυτών σε έργο performance art.
  • Να μπορούν να αξιολογήσουν τις συγκλίσεις της performance art με τα πεδία των εικαστικών εγκαταστάσεων αλλά και τεχνολογικά επαυξημένων προσεγγίσεων (εικονική πραγματικότητα, νέα μέσα)
  • Να μπορούν να συνθέσουν και να δημιουργήσουν υβριδικές αφετηρίες για καλλιτεχνική πράξη και έρευνα με βάση δυναμικές σχέσεις σώματος, εννοιολογικής σκέψης και τεχνολογίας.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Αφετηρίες: Ιστορικές τροχιές της performance art και στόχοι μαθήματος
  2. Αφετηρίες: Αναλύοντας την επιτελεστική χειρονομία και το παράδοξο
  3. Επιτελώντας τη γραμμή και το σχήμα: Σώμα και ζωγραφικές προεκτάσεις
  4. Επιτελώντας τα φυσικά στοιχεία: Σώμα και Γεωποιητικές
  5. Επιτελώντας το κείμενο: Λέξεις, κειμενικές προεκτάσεις και scores
  6. Το περπάτημα στην performance Ι: Πλάνητας, Ψυχογεωγραφία
  7. Το περπάτημα στην performance ΙΙ: Σύγχρονες μορφές στην πόλη
  8. Το περπάτημα στην performance ΙΙΙ: Τέχνη με Μέσα Δι’ Εντοπισμού
  9. Ακουστικοί περίπατοι και performance: Περιβάλλον, εμπειρία, εφήμερο
  10. Επιτελώντας τον χρόνο : Διάρκεια, επανάληψη, εφήμερο
  11. Επιτελώντας τον χώρο και το κοινό: Συμμετοχικές μορφές performance
  12. Προσκεκλημένη ομιλία καλλιτέχνη Ι – Ανασκόπηση μαθήματος
  13. Ανασκόπηση μαθήματος

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Δίνοντας σχήμα στην επιτελεστική χειρονομία: ιδέα, σώμα, χώρος (Ι)
  2. Δίνοντας σχήμα στην επιτελεστική χειρονομία: ιδέα, σώμα, χώρος (ΙΙ)
  3. Σχήμα :   ποιητικές και σωματικές προεκτάσεις
  4. Επανάληψη : ποιητικές και σωματικές προεκτάσεις
  5. Ρυθμός :   ποιητικές και σωματικές προεκτάσεις
  6. Αντικείμενο : ποιητικές και σωματικές προεκτάσεις
  7. Περιπατητικές χειρονομίες Ι (το μοναχικό σώμα) Πλάνητας
  8. Περιπατητικές χειρονομίες ΙΙ: (το κοινό σώμα)  Ψυχογεωγραφία
  9. Περιπατητικές χειρονομίες ΙΙΙ:  (το επαυξημένο σώμα) GPS
  10. Πηγαίνοντας μια βόλτα με έναν ήχο: Εστίαση ηχοτοπίο / ηχητική παρέμβαση
  11. Χρόνος με διαφορετικά υλικά: ποιητικές και σωματικές προεκτάσεις
  12. Feedback φοιτητικών εργασιών Ι
  13. Feedback φοιτητικών εργασιών ΙΙ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • 50% καλλιτεχνικό έργο (performance για κάμερα)
  • 40% δημιουργικές ασκήσεις 

 Σημείωση: Tα πιο ολοκληρωμένα φοιτητικά έργα επιλέγονται για συμμετοχή σε curated screenings (φοιτητικές ενότητες ή όχι) διεθνών φεστιβάλ video/digital performance, ενδυναμώνοντας κατά αυτό τον τρόπο το καλλιτεχνικό portfolio των φοιτητών/τριων.

 


 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση PowerPoint και οπτικοακουστικών παραδειγμάτων (13 διαλέξεις)
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω του  eClass με εβδομαδιαία παροχή οπτικοακουστικού υλικού, συνδέσμων, φωτογραφιών, έξτρα βιβλιογραφίας και σχετιζόμενων πληροφοριών (εκθέσεις, πολιτιστικά ιδρύματα κ.α.)
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/374/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Αυγητίδου Α. και Βαμβακίδου, Ι. (επιμ.) (2014). Performance Now V. 1: Επιτελεστικές πρακτικές στην Τέχνη και Δράσεις InSitu. ΙΩΝ
  • Αυγητίδου, Α. (επιμ.) Δημόσια Τέχνη, Δημόσια Σφαίρα, University Studio Press

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Goldberg, R. (2001). Performance art: From Futurism to the present. Th. & Hudson
  • Taylor, D. (2016). Performance. Durham : Duke University Press.
  • Avgitidou, A. (2023). Performance art : Education and Practice. London : Routledge.
  • Wood, C. (2019). Performance in Contemporary Art. London: TATE Publications
  • Ricardo, F. (2011) (ed.) Literary Art in Digital Performance. London: Continuum.
  • Jones, A. And Heathfield, A. (2012). Perform, Repeat, Record. Bristol: Intellect.
  • Baker, C. (2019) New Directions in Mobile Media and Performance. Oxon: Routledge
  • Kirby, M. (1965). Happenings: An Illustrated AnthologyNew York: E. P. Dutton & Co.
  • Carr, C. (2008). On Edge: Performance at the end of the 20th century. WUP
  • Doherty, C. (2009). Situation. London: Whitechapel, MA: The MIT Press
  • Phelan, P. (2012). Live Art in L.A.: Performance in Southern California 1970-1983. London: Routledge
  • Johnson, D. (2015). The Art of Living: An oral history of Performance Art. NY: Palgrave
  • Heathfield, A. (2015). Live: Art and Performance. London: Tate Publishing
  • Pena-Gomez, G. and Sifuentes, R. (2011) Exercises for Rebel Artists: Radical Performance Pedagogy. London: Routledge
  • Schimmel, P. (1998). Out of Actions: Between Performance and the Object. Th. & Hudson
  • Sayre, H. (1989). The Object of Performance. University of Chicago Press.
  • Kaprow, A. (1966). Assemblages, Environments and Happenings. Published various.
  • Kaprow, A. (2005). Allan Kaprow: Fluids. Cologne: Verlag.
  • Αυγητίδου, Α. (2020). Performance Art: The Basics - A beginners course guide. Θεσσαλονίκη: University Studio Press (αγγλικά)
  • Αδαμοπούλου, Α. (επ.) (2014). Η γλώσσα του σώματος: Σημειώσεις για την performance. Σχολή Καλών Τεχνών, Π. Ιωαν.
  • Ρηγοπούλου, Π. (2003). Το Σώμα. Εκδόσεις Πλέθρον.
  • Buchloh, Foster, Krauss (2013). Η Τέχνη από το 1900. Εκδόσεις Επίκεντρο.
  • Ferrer, M. & Colas Adler, M. (eds.) (1989). Ομάδες, Κινήματα, Τάσεις της Σύγχρονης Τέχνης 1945-. Εκδόσεις Εξάντας
  • Stiles, K. & Howard Selz, P. (eds.) (1996). Theories and Documents of Contemporary Art. U.C. Press.
  • Davila, T. & Fr.churet, M. (eds.) (2001). Francis Alys. Paris: Seuil.
  • Salter, C. (2010). Entangled: Technology and the Transformation of Performance. MIT Press.
  • O’Reilly, S. (2009). The Body in Contemporary Art. Th. & Hudson
  • Ντάφλος, Κ. (2015). Τακτικές Τεχνοπολιτικών Μέσων. Αθήνα: Kallipos
  • Ντάφλος, Κ. (2015). Επιτελεστικές Πρακτικές Τέχνης. Αθήνα: Ε.Α.Η.Σ. Kallipos.
  • Whybrow, N. (ed.) (2010). Performance and the Contemporary City. Palgrave McM.

Βιβλιογραφία εστιασμένη σε αισθητικές προεκτάσεις περπατήματος - ψυχογεωγραφία και δημόσιο χώρο

  • Solnit, R. (2001). Wanderlust: A History of Walking. NY: Penguin Books.
  • Gros, F. (2015). Περπατώντας. Αθήνα, Εκδόσεις Ποταμός
  • De Certeau, M. (1984). The Practice of Everyday Life. Berkeley: UOC
  • Lacy, S. (1995). Mapping the terrain: New genre public art. Seattle: Bay Press.
  • Tester, K. (ed.) (1994). The Flâneur, London: Routledge
  • Careri, F. (2002). Walkscapes: Walking as an Aesthetic Practice. Gustavo Gili
  • O’Rourke, K. (2013). Walking and Mapping: Artists as Cartographers. MIT Press.
  • Kaye, N. (2000). Site-Specific Art: Performance, Place and Documentation. Routledge.
  • Smith, P. (2015). Walking’s New Movement. Devon: Triarchy Press
  • Ψαρράς, B. (2024). «Επι τόπου, Εν κινήσει: Περιπατητική ποίηση, τοπο-χειρονομίες και τεχνολογία», Σε Ζαφειρόπουλος, Θ. (επιμ.) ΕΔΩ: Ερμηνευτικές προσεγγίσεις και καλλιτεχνικές πρακτικές, Εκδόσεις Τζιόλα, σσ. 1-29
  • Ψαρράς. Β. (2021). «Η σύγχρονη πόλη ως επιφάνεια, διεπαφή και ροή: Κειμενικές εγκαταστάσεις, διαδραστικά περιβάλλοντα και performances με μέσα επικοινωνίας δι εντοπισμού». Σε Αυγητίδου, Α. (επιμ.) Δημόσια Τέχνη, Δημόσια Σφαίρα, USP σσ. 179-208.
  • Psarras, B. (2018). «Walking the senses, Curating the ears: Towards a hybrid flaneur/flaneuse as ‘orchestrator’» LEA: Leonardo Electronic Almanac, Vol. 22 (3), ‘Sound Curating’. The MIT Press.